Op zaterdag 25 september vieren we vijftig jaar transgenderbijeenkomsten in Amsterdam en in Nederland met een symposium over transgenders (waaronder we ook crossdressers en non-binaire personen verstaan) in het CREA-theater in Amsterdam. Sprekers zijn Sunni Kharagjitsingh, Joep Roeffen, Henny Riesenbeck, Eliza Steinbock en Kam Wai Kui en de wethouder van de gemeente Amsterdam en er is een speelse bijdrage van de Frank Sanders-academie.

Geschiedenis

Eind jaren zestig ging Dr. Anton Verschoor zich het lot aantrekken van hen die zich niet geheel of helemaal niet thuis voelden in het lichaam van hun geboortegeslacht, de mensen die we nu transgender noemen.

Logo 50 jaar T&T

Op woensdag 4 februari 1970 werd, via de NVSH, de eerste bijeenkomst bij Dr. Verschoor thuis georganiseerd voor hen die men nu onder het begrip transgender samenvat. Tot die groep behoorde ook de vorig jaar helaas overleden Thea Wickel, die de groep vele jaren heeft geleid.

Vanaf 1974, toen de groep al veel te groot was geworden om bij Dr. Verschoor thuis bij elkaar te komen, konden er op de eerste woensdag van de maand open bijeenkomsten bij de NVSH op de Blauwburgwal worden gehouden.

Later is daar onze “Vereniging Genderdiversiteit” uit voortgekomen. Nog steeds komen transgenders uit Amsterdam en wijde omgeving de eerste woensdag van de maand bijeen. Afgelopen jaar was het 50-jarig jubileum maar konden we er vanwege corona niet de nodige aandacht aan besteden

Symposium

Transgenders Amsterdam en Vereniging Genderdiversiteit willen dit jubileum niet ongemerkt voorbij laten gaan. Hoewel de emancipatie van transgenders al sterk verbeterd is, laat deze nog veel te wensen over. Daarom hebben wij besloten ter gelegenheid van dit jubileum de situatie van transgenders breder onder de aandacht te brengen door middel van een symposium met deskundige sprekers.

Het accent zal vooral gericht zijn op mensen die geen (volledige) transitie in het medische circuit zoeken, zoals crossdressers en non-binaire personen. Dat zijn degenen die niet van geslacht willen veranderen maar wel sterke vrouwelijke of mannelijke gevoelens hebben die niet bij hun geboortegeslacht passen. Het volledige programma vindt u op onze website.

25 september

Deze bijeenkomst vindt plaats op zaterdag 25 september 2020 in het CREA-theater (theaterzaal), Nieuwe Achtergracht 170, 1018 WV Amsterdam. De ontvangst is vanaf 13:15 uur. Omdat we stipt om 13:45 uur met het programma zullen beginnen, stellen wij het zeer op prijs wanneer u ruim voor die tijd aanwezig bent. Na het symposium is er een informele bijeenkomst met een hapje en een drankje, waar men ruim de gelegenheid heeft om met elkaar in gesprek te raken.

Bij voldoende belangstelling is er gelegenheid om na het symposium en de netwerkborrel samen te gaan eten. De kosten daarvan zijn voor eigen rekening. Het is belangrijk zich ook hiervoor tijdig aan te melden, zodat wij dit goed kunnen organiseren.

Deelnemen

Als u aan het evenement deel wilt nemen, moet u zich van tevoren aanmelden. Dat kan door een e-mail te sturen naar TA1970.2020@gmail.com . U krijgt dan per e-mail een bevestiging met het verzoek om een bijdrage van € 10,- over te maken. Na betaling van deze bijdrage is uw aanmelding definitief. Bij het evenement zelf krijgt u daar consumptiebonnen voor uitgereikt.