10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Evelien
    Sleutelbeheerder

Uit recent onderzoek is gebleken, dat mensen die zichzelf beschouwen als travestiet meestal ouder dan vijftig jaar zijn. Zijn de travestieten aan het uitsterven?

En als dat zo is, hoe moeten wij als vereniging daar dan op reageren? Natuurlijk volgen we de ontwikkelingen op de voet, bijvoorbeeld in ons verenigingsblad Transformatie. Eén ding is zeker: onze vereniging wil op de bres staan voor alle transgendermensen, ook mensen die op een gegeven moment even niet in het middelpunt van de belangstelling staan.

#10944 Reageer
    Gea
    Gast

Ik denk dat het meevalt, maar ik heb wel het idee dat we minder zichtbaar zijn. Als ik zelf wekelijks in het weekend door grote steden wandel, kom ik vrijwel nooit een “soortgenoot” tegen. We sluiten ons als groep blijkbaar nog steeds in slaap- en zolderkamers op. Ik doe dat al meer dan 15 jaar niet meer, en daar heb ik nog nooit spijt van gehad. Als men het al door heeft, word ik overal bijzonder vriendelijk ontvangen en begroet. Dus laat je zien!

#10947 Reageer
    José
    Gast

Ik ben het eens met deze stelling. De naam travestieten is zo jaren tachtig van de voorgaande eeuw. Werd ook heel erg verweven met drag queens. Meer een geuzenbenaming uit een periode dat je of man of vrouw kon zijn. Nu met de kennis dat gender niet zo binair is en genderexpressie een afgeleide hiervan is, klinkt travestiet oubollig. Transgender dekt de lading veel beter en cross dresser geeft beter aan dat het dragen van kleding van het andere geslacht (genderexpresssie) bevrijdend kan zijn en uiting geeft aan het innerlijke gevoel.
    Dit neemt niet weg dat het leven in een maatschappij, die nog steeds sterk op binaire scheiding leunt niet altijd makkelijk is. Wat dat betreft moet deze vereniging er zijn en zichtbaar timmeren aan de weg. Genderdiversiteit is niet eng en een waardevolle aanvulling op wie we als mensen ook zijn.

#11015 Reageer