10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Evelien
    Sleutelbeheerder

Uit recent onderzoek is gebleken, dat mensen die zichzelf beschouwen als travestiet meestal ouder dan vijftig jaar zijn. Zijn de travestieten aan het uitsterven?

En als dat zo is, hoe moeten wij als vereniging daar dan op reageren? Natuurlijk volgen we de ontwikkelingen op de voet, bijvoorbeeld in ons verenigingsblad Transformatie. Eén ding is zeker: onze vereniging wil op de bres staan voor alle transgendermensen, ook mensen die op een gegeven moment even niet in het middelpunt van de belangstelling staan.

#10944 Reageer
    Gea
    Gast

Ik denk dat het meevalt, maar ik heb wel het idee dat we minder zichtbaar zijn. Als ik zelf wekelijks in het weekend door grote steden wandel, kom ik vrijwel nooit een “soortgenoot” tegen. We sluiten ons als groep blijkbaar nog steeds in slaap- en zolderkamers op. Ik doe dat al meer dan 15 jaar niet meer, en daar heb ik nog nooit spijt van gehad. Als men het al door heeft, word ik overal bijzonder vriendelijk ontvangen en begroet. Dus laat je zien!

#10947 Reageer
    José
    Gast

Ik ben het eens met deze stelling. De naam travestieten is zo jaren tachtig van de voorgaande eeuw. Werd ook heel erg verweven met drag queens. Meer een geuzenbenaming uit een periode dat je of man of vrouw kon zijn. Nu met de kennis dat gender niet zo binair is en genderexpressie een afgeleide hiervan is, klinkt travestiet oubollig. Transgender dekt de lading veel beter en cross dresser geeft beter aan dat het dragen van kleding van het andere geslacht (genderexpresssie) bevrijdend kan zijn en uiting geeft aan het innerlijke gevoel.
    Dit neemt niet weg dat het leven in een maatschappij, die nog steeds sterk op binaire scheiding leunt niet altijd makkelijk is. Wat dat betreft moet deze vereniging er zijn en zichtbaar timmeren aan de weg. Genderdiversiteit is niet eng en een waardevolle aanvulling op wie we als mensen ook zijn.

#11015 Reageer
    Margot
    Gast

Zoals José schrijft dekt transgender beter de lading dan travestiet en cross dresser geeft beter aan dat het dragen van kleding van het andere geslacht (genderexpresssie) bevrijdend kan zijn. Dat neemt niet weg dat ik persoonlijk een nuance verschil tussen deze benamingen aanvoel. Wellicht dat het komt omdat ik de leeftijd van vijftig reeds lang ben gepasseerd. De benaming travestie is voor mij een geuzennaam. Het woord travestiet is jammer genoeg voor bepaalde mensen nog steeds een scheldwoord. Mij geeft het gebruik van travestie veel meer dan cross dresser mijn innerlijke gevoel aan.
    O ja, en dan nog transgender i.p.v. travestiet. Het woord transgender lijkt mij feitelijk de beste van de genoemde drie woorden. Wat mij betreft vooral om in publicaties en dergelijke te gebruiken. Voor mij klinkt het erg zakelijk. Ik ervaar het gebruik van travestie e/o travestiet gevoelsmatig beter mijn identiteit passen. Deze woorden geven mij een verbonden en warm gevoel bij wat ik als Margot deels kan/wil uiten, hetgeen ik mis bij het woord transgender.

#11016 Reageer
    Evelien
    Sleutelbeheerder

Dank voor jullie reacties. Fijn dat er mensen meedenken.

Het ging mij toen ik deze vraag stelde niet precies om het woord “travestiet”, hoe je het noemt is niet zo belangrijk. Wat ik me afvraag, is of er steeds minder mensen zijn die, zeg maar, een dubbelleven leiden. Dus die zich normaal gesproken als man in de maatschappij bewegen, maar zich af en toe als vrouw kleden (of andersom).

Ik ken heel veel mensen die zo leven, maar ik zit als voorzitter natuurlijk middenin “dat wereldje” en ik heb misschien een ander beeld dan de rest van onze samenleving.

Is het zo dat, bijvoorbeeld, jongeren zich steeds minder aantrekken van de hokjes “man” en “vrouw” en zich gewoon gezellig tussen de geslachten in bewegen, zonder op het ene moment duidelijk “man” uit te stralen en op het andere moment duidelijk “vrouw”?

#11018 Reageer
    L-1139
    Bijdrager

Het idee van een tolerante maatschappij is misleidend en de (media-)aandacht voor trans mannen en vrouwen lijkt eerder een hype dan dat er echt wat (is) veranderd. Logisch, want trans mensen stappen over van het ene mainstream mens beeld naar het andere, inclusief registratie.
    Omdat meanderende mannen die noodzaak daartoe niet voelen blijven zij vooralsnog vreemd en afwijkend worden gevonden.
    Wetenschappelijk of niet, onderzoeken onder transgenders zullen daarom (voorlopig) dan ook niet representatief zijn. Je moet nl. als travestiet wel heel sterk in je pumps staan om uit de schaduw te stappen, om daar vervolgens aan mee te willen doen. Immers, voor je het weet ben je het lachertje van de buurt en weg is je zorgvuldig opgebouwde imago. Vandaar dat handjevol oudere travestieten dat meedoet, zij maken zich niet meer zo druk om dat imago.

#11023 Reageer
    Evelien
    Sleutelbeheerder

Dus je denkt dat ze er wel zijn, maar zich zorgvuldig verborgen houden…

Dat zou kunnen. Veel travestieten die ik ken, zijn erg bang om uit de kast te komen. Op een gegeven moment gaan ze wel inzien dat ze zich niet hoeven te schamen voor wie ze zijn, maar owee als de buren er achter zouden komen.

En toch, als ik Vennix [1997] er nog eens op nasla (tabel 2), dan zie ik dat toen 38,1 % van de travestieten in het onderzoek tussen 30 en 39 jaar oud waren. 8% was tussen de 20 en 29 jaar. De piek die er was rondom 35 jaar lijkt dus opgeschoven naar 50 jaar. (Vennix deed het onderzoek in 1995 en gebruikte volgens mij een manier van werving die lijkt op die van Motmans, Wyverkens en Defreyns.)

[1997] Travestie in Nederland en Vlaanderen, P Vennix, Oberon.

#11056 Reageer
    L-1139
    Bijdrager

Tussen Vennix en Motmans zitten ruim twee decennia, je zou dus bijna denken dat het om de zelfde onderzochte groep gaat. Dat is natuurlijk onzin, maar zes jaar geleden vroeg ik het SCP waarom in ‘Worden wie je bent’, van Saskia Keuzenkamp, transgender was verengd tot trans mensen. Kim Putters; tja, moeilijk, maar je hebt gelijk en hij beloofde beterschap. We zijn een paar jaar en enkele LHBT publicaties verder (LHBT-monitor 2018 was de laatste) en wat schetst mijn verbazing, het gaat nu alleen nog over L en de H. Niets meer over bi-mensen en transgenders. Vandaar mijn cijfer-scepsis.

#11059 Reageer
    Evelien
    Sleutelbeheerder

In de LHBT-monitor 2018 zijn de LHB en T van elkaar gescheiden. Het is dus even doorbijten voordat je wat vindt over transpersonen, dat begint pas in hoofdstuk 6.

Wat mij opvalt aan die monitor, is dat er heel erg genderdichotoom gedacht wordt, dat wil zeggen dat ze heel erg uitgaan van de klassieke tweedeling man/vrouw. En transgenders vallen dan automatisch in de hokjes man-naar-vrouw en vrouw-naar-man.

We vinden in de monitor geen woord over hoe de personen die zichzelf transgender noemen dat beleven, hoe ze ermee omgaan. En juist in hoe ze er mee omgaan zit volgens mij het verschil tussen travestieten en andere transgenders.

#11074 Reageer
    Margot
    Gast

Hoi Evelien,
    Je opmerking in de laatste alinea deel ik, dat hoe transgenders hun gevoel beleven en daarmee omgaan het verschil maakt tussen travestieten en andere transgenders.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
Reageer op: Zijn travestieten een uitstervende groep?
Mijn informatie: