Betere transgenderzorg

Al jarenlang spannen Patiëntenorganisatie Transvisie, Vereniging Genderdiversiteit, TNN en COC zich in voor betere zorg voor transgender mensen en soms heeft dat resultaat. Vandaag horen we van alle kanten tegelijk goed nieuws. Onze vereniging is erg blij met deze op handen zijnde verbeteringen.

Borstimplantaten

Met ingang van het voorjaar van 2018 zullen borstimplantaten voor transvrouwen weer worden vergoed. Vorig jaar was er al wat ruimte gecreëerd voor mensen die helemaal geen borstgroei vertoonden, maar meestal was er wel sprake van een heel klein beetje en dus: geen vergoeding. De criteria worden nu verruimd, niet via de basisverzekering, maar met behulp van een speciale subsidieregeling.

Demissionair minister Schippers schrijft in een brief (subsidieregeling_borstimplantaten_transgenders) aan de Tweede Kamer: “Bij de meerderheid van de man-vrouw transgenders is, ook na hormonale therapie, te weinig borstweefsel aanwezig om een voldoende vrouwelijk profiel te hebben. Man-vrouw transgenders kunnen dat als een ernstige belemmering ervaren bij hun transitie.”

Wachtlijsten

minister-schippersEn vanochtend hoorden we in het NOS journaal, dat Minister Schippers nu ook serieus iets aan de wachtlijsten bij de genderpoli’s wil gaan doen door duidelijk aan te gaan dringen op overleg tussen meerdere ziekenhuizen en de zorgverzekeraars, waardoor op meer locaties in ons land medische transgenderzorg geboden kan gaan worden.

Dit moet wel mede een resultaat zijn van de petitie die we samen met Principle 17 en TNN hebben aangeboden bij de Tweede Kamer.

Hopelijk gaat nu ook de huidige monopoliepositie van met name het KZcG van het VUmc met hun duidelijk verouderde protocol veranderen.