Transgender Kandidaten voor de Tweede Kamerverkiezingen

Stembiljet met rood potloodHet is weer verkiezingstijd en dan kan het voor ons als transgendermensen of transgendervrienden interessant zijn om te weten welke partijen kandidaten met een transgender achtergrond op de kieslijst hebben.

Jazeker, ook transgendermensen begeven zich inmiddels in de landelijke politiek.

Kandidaten met een transgenderachtergrond

[ door Hannah en Ariane ]

Foto Olave Basabose en Robert WitteArtikel 1

Bij Artikel 1 (de partij van Sylvana Simons) staan twee transgenders op de lijst:

Olave Basabose en Robert Witte op resp. plaats 9 en 12.

Foto Sophie SchersGroenLinks

Bij GroenLinks staat Sophie Schers, beleidsmedewerker bij Transgender Netwerk Nederland, op plaats 34.

Foto Rhianna Gralike50 Plus

Bij 50 Plus staat Rhianna Gralike uit Dronten op plaats 35 van de lijst.

“Voorzitter afdeling Flevoland. Zet zich vooral in tegen discriminatie en komt op voor minderheden en gelijke behandeling.”

Foto Corinne van DunD66

Bij D66 staat Corinne van Dun, voorzitter van Transgender Netwerk Nederland, op plaats 46.

Voorkeurstemmen

De kandidaten met een transgenderachtergrond staan weliswaar op niet verkiesbare plaatsen op de kieslijsten, maar misschien kunnen we daar iets aan doen.

We kennen in Nederland het systeem van voorkeurstemmen, waarmee de door een partij vastgestelde lijstvolgorde kan worden doorbroken. Er volgt nu enig denkwerk, dus zet je schrap :

Iemand kan met voorkeurstemmen worden verkozen als a. het aantal stemmen wat op de betreffende kandidaat wordt uitgebracht tenminste gelijk is aan 25% van de kiesdeler, en b. een hoger op de lijst geplaatste kandidaat niet mèèr voorkeurstemmen heeft gekregen.

De kiesdeler is bij de verkiezingen voor de Tweede kamer gelijk aan het totale aantal geldige stemmen gedeeld door 150. Afhankelijk van de opkomst ligt de kiesdeler meestal tussen 60.000 en 65.000 stemmen.

Om met voorkeurstemmen te worden verkozen moeten er daarom in de regel minimaal 15.000 tot 17.000 stemmen op de betreffende kandidaat zijn uitgebracht.

In 2010 gebeurde dit bijvoorbeeld met onze belangrijke pleitbezorger Pia Dijkstra (D66) die toen met 15.705 voorkeurstemmen werd verkozen.

Strategisch stemmen

Misschien wil je niet alleen stemmen op een politiek programma, maar bovendien op een kandidaat met een bepaald profiel: een vrouw, immigrant, noorderling, zuiderling, christen, moslim, humanist en noem maar op. Zoek dan eerst een partij waarvan het politieke programma jouw steun heeft, want in laatste instantie zal ieder fractielid die koers moeten volgen. Probeer dan op de lijst van die partij een kandidaat te vinden die aan het gewenste profiel beantwoordt en bovendien voldoende steun heeft. Want er zijn veel voorkeurstemmen nodig om te worden verkozen.

Ook als iemand niet voldoende voorkeurstemmen krijgt om te worden verkozen dan kan het nog steeds een nuttig signaal aan de betreffende partij zijn dat die kandidaat bij een volgende gelegenheid misschien een hogere plaats op de lijst verdient.

Het lijken ditmaal ingewikkelde verkiezingen te worden met een groot aantal deelnemende partijen. Het loont daarom de moeite om goed na te gaan door wie we onze belangen willen laten behartigen.

Laten we proberen om er uit te halen wat er in zit.

Alles over verkiezingen en de kabinetsformatie