Informatie en Voorlichting

Voorlichting

Emancipatie begint bij voorlichting. Gelukkig is er de laatste tijd veel aandacht voor transgender mensen in de media, maar er is nog ontzettend veel meer te vertellen dan je daar ziet. Dankzij die media-aandacht snapt bijna iedereen tegenwoordig wat transseksueel betekent, maar dat is niet hetzelfde als transgender. En niet iedereen die transseksueel is, kan gaan voor een lichamelijke geslachtsaanpassing.
Het onderwerp is nog steeds omgeven met veel vooroordelen en geheimzinnigheid. De Vereniging Genderdiversiteit wil hier een eind aan maken door het geven van informatie op zoveel mogelijk manieren.

Werkwijze

Evelien geeft VoorlichtingBestuursleden en vrijwilligers zijn graag bereid om een spreekbeurt of lezing te verzorgen bij een organisatie, of een les in het voortgezet (beroeps)onderwijs. We vragen daarvoor een vergoeding van 25 Euro per uur plus de gemaakte reiskosten. In elk geval zorgen we voor voorlichting op maat voor de doelgroep.
Het is dus belangrijk om van te voren te overleggen over de verwachtingen, het niveau en de voorkennis van de doelgroep. Omdat er veel internationale belangstelling is, is ook voorlichting in het Engels mogelijk.

Wat kunt u zelf doen?

Als u ons wilt uitnodigen om naar uw school of organisatie te komen, is het verstandig om eerst zelf goed op de hoogte te zijn. Lees daarom eerst ons verhaal Feiten over Transgender Mensen. Neem daarna via info@vereniging-genderdiversiteit.nl contact met ons op. Wij informeren u graag over de mogelijkheden. Telefonisch of per brief kan ook; zie onder contact.

Spreekbeurt voorbereiden?

We krijgen vaak mailtjes van scholieren die een spreekbeurt of project over transgender personen willen doen op school. Ze vragen dan of we even een informatiepakket willen sturen. Tja, die hebben we niet. En zo werkt het ook niet. Als je zelf wilt vertellen of schrijven over transgender mensen, begin dan met Feiten over Transgender Mensen te lezen. Maar schrijf het niet over! Probeer het verhaal in je eigen woorden opnieuw te vertellen. Andere goede informatiebronnen voor je spreekbeurt zijn de folders van de Patiëntenorganisatie Transvisie. Ze zijn een beetje duur om te bestellen, maar je kunt de PDF’s gratis downloaden.