TG040: Nieuwe transgendergroep opgericht in Eindhoven

Op 29 december 2016 is de Stichting TG040 opgericht. Deze stichting zet een 35 jaar oude traditie voort: het organiseren van bijeenkomsten voor transgender mensen. Maar ze doet meer: TG040 werkt aan de acceptatie en emancipatie van transgender personen in onze samenleving. Tijdens de nieuwjaarsreceptie op zaterdag 7 januari, vanaf 20:00 uur, vieren ze ook dat de organisatie (opnieuw) een officiële status heeft.

In november 1981 werd in Eindhoven voor het eerst een T&T-avond georganiseerd. Dat is inmiddels ruim 35 jaar geleden. De letters T&T stonden voor Travestie en Transseksualiteit, maar tegenwoordig maken we liever gebruik maken van het modernere woord transgender. Deze T&T-avonden zijn inmiddels een begrip geworden. Elke eerste zaterdag van de maand is er een ontmoetingsavond voor transgender mensen, hun familie en belangstellenden in Buurthuis De Rondweg aan de Camphuysenstraat 1 in Eindhoven.

T&T-avonden begonnen al de jaren tachtig van de vorige eeuw. Het was toen nog knap gevaarlijk om uit te komen voor je genderidentiteit: wanneer de politie je betrapte in kleding van het “verkeerde” geslacht kon je gearresteerd worden. Ze namen je dan mee naar het politiebureau, waar je ten overstaan van zoveel mogelijk agenten gedwongen werd je uit te kleden.

Alleen de allerdappersten durfden in die tijd uiting te geven aan hun gevoelens en in vrouwenkleding de straat op te gaan, als ze geboren waren in een mannelijk lichaam. Het was de NVSH, de Nederlandse Vereniging voor Seksuele Hervorminglogotg040, die begon met het organiseren van T&T-avonden. Een T&T-avond was toen, en is nog steeds, een veilige omgeving waar je uiting kunt geven aan je genderidentiteit. T&T Eindhoven is in 1981 ontstaan. Al snel had Yvon Kraaijeveld de touwtjes in handen om deze pas 28 jaar later uit handen te geven door ziekte. Uiteindelijk is zij 28 november 2009 overleden.

TG040 gaat dit werk voortzetten, maar nu onder een nieuwe naam. De activiteiten zijn inmiddels uitgebreid met het geven van voorlichting op scholen en bij maatschappelijke organisaties. Ze proberen op zoveel mogelijk manieren in de samenleving te laten zien dat transgender mensen erbij horen.

www.tg040.nl