Genderpoli in Leiden wordt afgebouwd

regenboogdruppelOnlangs bereikte ons het teleurstellende bericht dat de genderpolikliniek voor kinderen en jongeren van het LUMC en Curium de komende jaren geleidelijk zal worden afgebouwd. Het team van de Genderpoli is momenteel te klein om naast patiëntenzorg ook alle overige werkzaamheden te vervullen die horen bij de taak en opdracht van een expertisecentrum.

Vanaf 10 januari 2017 kunnen patiënten zich niet meer aanmelden bij de genderpolikliniek van het LUMC. Voor de kinderen die op dit moment in behandeling zijn bij het LUMC, kan desgewenst de behandeling worden voortgezet tot in de volwassen leeftijd, waarbij kinderen en ouders de vrijheid hebben om zelf aan te geven dat ze liever elders behandeld willen worden.

Nieuwe aanmeldingen worden direct doorverwezen naar het VUmc.

Onze vereniging betreurt het zeer dat, juist in een tijd dat de vraag naar zorg voor transgender mensen toeneemt, opnieuw een locatie waar dit soort zorg werd gegeven afvalt van het korte lijstje van genderteams in Nederland.

Genderpoli in Leiden wordt afgebouwd — 1 reactie