Sekseregistratie wordt verminderd… Echt waar? — 1 reactie

1. Veel mensen realiseren zich dat niet, maar op het door ons meest gebruikte document om zich te identificeren, ons rijbewijs, wordt geen geslachtsidentificatie M of V vermeld. Met een neutrale voornaam of na uitsluitend een officiële voornaam verandering plus het gebruik van een pasfoto, die volgens voorschrift aangeeft hoe men er in het dagelijkse leven normaal uitziet, kon iedereen zich meestal al identificeren en zelfs ook bij veel instanties officieel inschrijven conform een wensgeslacht M of V. Weinig mensen zullen zich nog herinneren, dat tot ergens in het einde van de vorige eeuw ook ons NL-paspoort geen “M” of “V” informatie vermelde. Die is er daarna blijkbaar op voorschrift van de EU in Brussel toch ingekomen, waarna die ook o.a. op bijv. een ov-chipkaart maar gelijk werd aangebracht.

Natuurlijk is het wegnemen van die onzinnige verplichting, om te pas en te onpas overal maar te moeten opgeven in welk van die enige twee mogelijke eeuwenlang vanuit onze culturele achtergrond met de paplepel geïndoctrineerde hokjes “M” of “V” wij ons willen laten opsluiten, een vooruitgang. Een extra hokje “Y” zou daarbij natuurlijk alleen maar stigmatiserend gaan werken en nog steeds onvoldoende nuance aanbrengen.

Anderzijds zullen met name hoogstwaarschijnlijk die transgenders, die hun genderexpressie niet voldoende kunnen aanpassen om voldoende passabel in hun eenduidige wensgeslacht M of V over te kunnen komen of met andere vooroordelen te kampen hebben, hun genderidentiteit via een officieel met M of V aangepast paspoort nog steeds juist krachtiger kunnen ondersteunen.